Hírek
Football Manager mélyebben – Edzés (I. rész)

Football Manager mélyebben – Edzés (I. rész)

Amint azt Facebook oldalunkon jeleztük, közkívánatra fordítottunk nektek egy cikket, amely az idei játék megújult edzését tanulmányozza és instrukciókat ad hozzá. Mivel az anyag elég hosszú, így két részre bontottuk, és elsőként a csapatszintű edzéssel foglalkozunk, majd egy következő cikkben az egyéni tréningekről olvashattok.

Ez az írás egy angol nyelvű cikk fordítása, melynek eredetijét a guidetofootballmanager.com oldalon találhatjátok meg.

Csapatedzés

A „Team Training” képernyőn átnézheted, hogy a csapatod hogyan edz, valamint módosíthatod az edzésbeállításokat.

A csapatedzés idejét két edzésforma tölti ki, az általános edzés és a meccsre való felkészülési edzés. A képernyő felső részén (1) beállíthatod, hogy a csapat mely területekre fókuszáljon az edzések alatt, valamint mennyi időt töltsön az általános illetve a felkészülési edzéssel. Az általános edzéssel a játékosok mindent gyakorolnak, míg a felkészülési edzés során specifikus területekre koncentrálnak. Az általános edzés hosszútávon hozza meg a hatását, a felkészülési edzés eredménye pedig akár a soron következő meccsen is látható. Ezért érdemes megtalálni az egyensúlyt a két edzésforma között, méghozzá úgy, hogy a játékosok erőnléte megfelelő legyen és ne is legyenek túlságosan leterhelve.

Amikor hetente egy meccsnél többet kell játszania a csapatnak, kevesebb idő jut az edzésre. Ilyenkor érdemesebb csak a felkészülési edzésre koncentrálni, valamint a játékosok erőnlétét szinten tartani. Ha nem túl zsúfolt a naptár, egy, vagy esetleg egy meccset sem kell játszani a héten, több időt lehet az általános edzésre fordítani, ugyanis ettől fejlődnek a játékosok képességei.

Ezen a képernyőn látható a naptár, amely a következő három hét meccseit mutatja, ennek segítségével könnyedén lehet módosítani az edzésbeállításokat. Ugyanakkor minden meccs előtti napra külön beállíthatod, hogy mivel foglalkozzanak a játékosok a felkészülési edzés során.

A képernyő bal alsó sarkában látható, hogy a csapat milyen szintű felszereléssel, edzőközponttal rendelkezik. Értelemszerűen minél több a csillag, annál jobbak a lehetőségek és ezáltal az edzés minősége is. Mellette van a felirat, amely arról tájékoztat, hogy a játékosaid mennyire elégedettek az edzésbeosztással (3), a jobb alsó sarokban pedig egy információ van arról, hogy mennyire megterhelő az edzés. (4)

Ez a terheltségi szint növekszik, ha növeled az általános edzés intenzitását, kevesebb felkészülési edzést tartasz, nem adsz pihenőnapot a játékosoknak sem a meccsek előtt, sem utána. Természetesen ez az érték csökken amennyiben a felsorolt elemek ellentétét hajtod végre.

Borussia Dortmund_ Training Team-2

Általános edzés

Az általános edzés során a játékosok képességei, tulajdonságai fejleszthetőek. Az, hogy épp melyik tulajdonságuk fog fejlődni, attól függ, hogy milyen pozícióban játszanak a meccseken. A kapusoknak, védőknek, középpályásoknak és a csatároknak is van egy alapbeállításuk, ami által a posztjuknak legmegfelelőbb és legfontosabb értékek fejlődnek. A sokoldalú játékosoknak kiegyensúlyozottabb az edzésük, több tulajdonság fejlesztésére fókuszálnak.

Fókusz

Eldöntheted, hogy az általános edzés során a kereted milyen területre fókuszáljon. Ilyenkor a játékosok azon tulajdonságai fognak fejlődni, amelyek kapcsolatban vannak az adott területtel, amit beállítottál. Ez ugyanakkor nem azt jelenti, hogy többet fognak edzeni a játékosok, csupán nagyobb figyelmet fordítanak a különböző fókuszterületekre. Az alábbiakban azt olvashatjátok, hogy milyen területeket lehet beállítani, illetve , hogy ezek mely tulajdonságokra vannak hatással.

  • Kiegyensúlyozott (Balanced) – A játékba beépített alapedzés marad érvényben.
  • Erőnlét (Fitness) – Munkabírás, gyorsulás, agilitás, egyensúly, ugrás, gyorsaság, erő, állóképesség, erőnlét tulajdonságokra van hatással.
  • Taktika (Tactics) – Megérzés, higgadtság, koncentráció, döntések, csapatmunka tulajdonságokra hat.
  • Labdakezelés (Ball Control) – Cselezés, fejelés, technika, ösztön, labdaátvétel tulajdonságokra hat.
  • Védekezés (Defending) – Emberfogás, szerelés, helyezkedés értékekre hat.
  • Támadás (Attacking) – Beadás, befejezés, távoli lövések, passzolás, kreativitás, labda nélküli mozgás tulajdonságokra hat.
  •  Csapatkohézió, összeszokás (Team Cohesion) – Ez a fókuszterület nem bizonyos tulajdonságokra van hatással, hanem azt jelenti, hogy a játékosok azon dolgoznak, hogy megismerjék egymás mozgását, helyezkedését a pályán, megértsék egymást, ezáltal javítva az eredményességet, a játékosok közötti személyes kapcsolatot és a morált. A meccsre való felkészülési edzés során is be lehet ezt a területet állítani, mégpedig a csapatmunka (Teamwork) opcióval.

Borussia Dortmund_ Training Team-4

A fókuszterület kiválasztása

Ez egy kis segítség ahhoz, hogy mi alapján válaszd ki a fókuszterületet, hogy az összhangban legyen a taktikáddal.

  • Ha védekező taktikát játszatsz, akkor a védekezésre érdemes fókuszálni, esetleg néha a taktikára, például minden harmadik héten.
  • Ha védekező vagy kontrázós stratégiát választasz, akkor a védekezést érdemes beállítani, néha erőnlétre fókuszálni.
  • Ha a csapatod irányítja a meccset vagy támadó stratégia mellett döntesz, kiugratásokkal operálsz, akkor a támadásra és a taktikai felkészülésre kell figyelni.
  • Ha a csapatod irányítja a meccset vagy támadó stratégia mellett döntesz, valamint a játékosaid technikai tudását és ösztönét használod arra, hogy megverjétek az ellenfelet, akkor támadást és labdakezelést javasolt beállítani.
  • Ha a taktikád a labdabirtoklásra épül, akkor a taktikára kell fókuszálni, valamint a felfogástól függően támadást vagy védekezést edzetni.

Alacsonyabb osztályokban játszó csapat esetében az erőnlétre érdemes fokozott figyelmet fordítani, mert a fizikai tulajdonságok fontosabbak a technikai tudásnál ezekben a ligákban.

Amennyiben igazoltál néhány új játékost, és a játékosok ezáltal kevésbé értik meg egymást a pályán, a csapatkohéziós edzést kell beállítani egy időre.

Tulajdonságok, melyeket nem lehet edzeni

Van néhány tulajdonság, amelyet a fenti edzéstípusok egyikével sem lehet edzeni, fejleszteni. Ilyen például a szögletrúgás, szabadrúgás, távoli dobás, tizenegyes lövés értéke, valamint az agresszivitás, bátorság, eltökéltség, befolyásolás. Továbbá ezeket az általános edzés során nem is próbálják meg fejleszteni a játékosok. Ugyanakkor a rögzített helyzeteket érintő tulajdonságok fejleszthetőek az egyéni edzésfókusz használatával, a mentális értékek pedig akkor fejlődnek, ha a játékos játszik, ezáltal tapasztalatot szerez, akár kölcsönben is. Az eltökéltség érték fejleszthető úgy is, ha a játékost egy tapasztaltabb, idősebb játékossal taníttatod.

Intenzitás és terhelés

Beállíthatod az általános edzés intenzitását is. Ez határozza meg, hogy a játékosok milyen erőbedobással edzenek. Ha ezt az értéket magasra (high) vagy nagyon magasra (very high) állítod, akkor a terhelés értéke is növekszik. Érdemes minél intenzívebbre állítani az edzést, de figyelni kell arra, hogy a játékosok ne legyenek elégedetlenek emiatt. A túl sok munka leterheli őket, ez pedig morálcsökkenéshez és a játékosok panaszkodásához vezet.

Borussia Dortmund_ Training Team-3

Meccsnaptár befolyása az edzésre

Amikor hetente maximum egy meccs van, több idő jut az edzésre, ezt pedig ki lehet használni, intenzívebbre lehet állítani az edzést, hogy a játékosok gyorsabban fejlődjenek. Ezzel ellentétben heti két vagy több meccs esetén csökken az edzésre szánható idő, ezért érdemesebb a felkészülési edzésre fókuszálni, valamint a játékosokat fitten tartani. Épp ezért ilyenkor az általános edzés intenzitását csökkenteni kell.

Szezon előtti felkészülés

A szezon végeztével a játékosok szabadságra mennek, ezalatt pedig nem edzenek és meccset sem játszanak azokat leszámítva akik a válogatottal szerepelnek kontinentális tornákon vagy világbajnokságon. Ez azt is jelenti, hogy a játékosok különböző tulajdonságainak értékei csökkenni fognak, kondíciójuk gyengébb lesz, és az erőnléttel is problémák lesznek.

A szezon előtti alapozás során kiemelten fontos, hogy fizikailag felkészítsd a játékosokat az előttük álló szezonra, ezzel is csökkentve a sérülések valószínűségét, gyakoriságát. Ennek érdekében a felkészülés időszakára az erőnlétre kell fókuszálni (Fitness), az intenzitást pedig a legmagasabbra kell állítani. Ezt akkor kell kezdeni amikor a játékosok visszatérnek a szabadságukról, és nagyjából két héttel a szezon kezdete előtt kell befejezni. Abban az esetben, ha még nem elég fittek, tovább is lehet folytatni ezt az edzést.

Meccs előtti felkészülési edzés az alapozás alatt

Biztosítanod kell azt is, hogy a játékosok elegendő mennyiségű felkészülési edzést végezzenek a szezon előtt is, hogy gyorsabban betanulhassák az általad megálmodott taktikát. A csapatmunkára (Teamwork) is érdemes fókuszálni, és ebben az időszakban nem szükséges pihenőnapokat adni a játékosoknak, valamint heti két felkészülési meccset kell szervezni, hogy több idő jusson az edzésre.

Az előszezon időtartamának eldöntése

A szezon végén lehetőséged van eldönteni a nyári felkészülés időtartamát, amely 4 és 7 hét közötti időt ölelhet fel. A hosszabb előszezon hamarabb kezdődik, így több időd lesz a játékosokat erőnlétileg felkészíteni és a taktikát betanítani, valamint a játékosoknak rövidebb lesz a szabadságuk ami alatt tulajdonságaik romolhatnak. Ugyanakkor ez azt is eredményezheti, hogy a szezon későbbi szakaszaiban a játékosok túlságosan is fáradtak lesznek és arra kérnek téged, hogy egy időre engedd el őket a csapattól, hogy pihenhessenek. Ez hatványozottan igaz akkor, ha a szezon előtt a válogatott színeiben is játszottak kontinentális vagy világbajnokságon.

Meccs előtti felkészülési edzés

A meccsre való felkészülés közben a csapatod a játék különböző területeire összpontosít, miközben bele is szoknak a taktikai hadrendbe, amit a „Tactics Overview” ablakban állítasz be.

A „Team Training” menüben a „Scheduling” csúszkán beállíthatod, milyen arányban legyenek elosztva az edzések. Öt lehetséges beállítás van, többek között, olyan, hogy az idő fele külön a meccsre való felkészülésre legyen fenntartva és fele az általános edzésre, vagy, hogy minden idő az általános gyakorlatokkal teljen.

A „Team Training” menü „Match Training” részén ki tudod választani, hogy mit gyakoroljanak a játékosok a meccsek előtt. Minden egyes meccsre külön beállíthatod a felkészülést, a naptárban jelzett helyett, ha a „scheduling” csúszka 20%-nál magasabban van. Ugyanakkor, minden meccs előtt változtatnod kell az alapbeállításon.

Dönthetsz arról, hogy engedélyezel e a játékosoknak pihenőnapokat a meccsek előtt és után, a jobb oldali rubrikák kipipálásával.

Ha biztos akarsz lenni abban, hogy te osztod be az edzéseket, nézd meg hogy a „Runs Match Training” nincs e kipipálva a „Staff Responsibilities” menüben.

A taktika begyakorlása

Be tudod állítani, hogy mely taktikákat gyakorolják be a „Tactics Overview” ablakban a baloldali panelnél. Ezen a panelen láthatod a kezdő felállásodat illetve két másik pótfelállást, azzal együtt, hogy a csapatod mennyire szokott bele az adott taktikákba. Rákattinthatsz a „Familiarity” gombra, ha meg szeretnéd nézni, hogy a taktika egyes elemeit mennyire sajátították el a játékosaid. Ez alatt a „Match Training” szekcióban látod a következő ellenfeledet, illetve azt hogy milyen edzés lett beállítva a „Team Training” menüpontban.

Előszezonban

Az előszezon kezdetekor, miután már játékosaid visszatértek a pihenőről, és ugyanígy egy új játék kezdetekor, csapatod még nincs beleszokva az általad beállított taktikába. Az általad kedvelt felállást állítsd be kezdő felállásnak csapatod „Tactics Overview” képernyőjén. Fontos hogy a felállást játékosaid kielégítő szinten tanulják meg a szezon kezdetére, így bizonyosodj meg arról, hogy ez az egyetlen taktika, amit gyakoroltatsz az előszezonban, miközben a „Scheduling” csúszka olyan 30-40%-nál áll a „Team Training” panelen. Így elegendő ideje lesz a játékosaidnak a fizikai felkészülésre is, ha pihenő napok nincsenek engedélyezve.

Ne csinálj túl sok változtatást a taktikán a felkészülési meccsek során, amíg nem lesznek elég összeszokottak a játékosaid. Ugyanakkor, ha szeretnéd, változtathatsz természetesen.

Szezon közben

A legtöbb változtatás, amelyet meccs közben hajtasz végre, bekiabálással vagy bárhogy máshogyan, hatással lesz arra, hogy hogyan képesek adaptálni a játékosok a taktikát, így a teljesítményükre is. Miután minden része a taktikádnak „fluid” lesz(ezt ellenőrizheted rákattintva a „Familiarity” gombra), el kezdhetsz a csapattal gyakoroltatni egyéb másik felállásokat is. Ezek közül legalább az egyik különböző formációban legyen, mint a fő taktikád, és legalább egy tartalmazza azokat a változásokat, amelyeket leggyakrabban alkalmazol a meccsek során. Például, begyakoroltathatsz egy védekezőbb felállást, szűkebb játékkal, gyorsabb, direkt passzokkal, illetve egy másikat támadó szellemben, szélesebb játékkal, lassú, rövid passzokkal. Ez nagyfokú taktikai változatosságot nyújthat neked amikor szükséged van rá.

Ha a megszokottság „fluid”-á változik az új taktikák esetén is, a „Scheduling” csúszkát visszább állíthatod 20%-ra. A saját döntésed, hogy 10%-ra állítod vissza, ha teljesen megszokták a játékosaid a felállásokat. Ez a beállítás megengedi, hogy a játékosaid elegendő időt foglalkozzanak az általános edzésekkel, miközben ez fenntartja a megfelelő taktikai felkészültséget.

Részletesen arról, hogy melyik taktikai változtatások milyen hatással vannak az összeszokottságra, alább az „Összeszokottság dinamikája” részben olvashattok, míg a használható utasítás kombinációkat a csapatnak adott instrukciók útmutatóiban találhattok. Ezek segíthetnek nektek taktikákat összeállítani.

Összeszokottság dinamikája

Íme azok az instrukciók a taktikában amelyek befolyásolják az összeszokottságot:felállás, mentalitás(ez éppenséggel a csapatnál lényeges, nem a játékosok egyéni mentalitása), passz stílus(ahogy a csapatnál van beállítva, nem egyenként a játékosoknál), kreatív szabadság(itt is, ahogy a csapatnak van beállítva), letámadás(a csapat beállítás), emberfogás(ahogyan a csapatnak van beállítva, zóna vagy emberfogás, és attól függően hogy egyénileg mennyi játékosnak van alapra állítva), tempó, és szélesség. Ha változtatsz a csapat utasításoknál a filozófián, szerelésen, a beíveléseken, a kószáláson, a védővonalon, időhúzáson, a passzok célján, a kontrajátékon, vagy hogy lestaktikát játszanak e a játékosaid, ezek nem fogják megváltoztatni az összeszokottság mértékét. Ugyanúgy nem fog változni, ha a játékos utasításokon változtatsz, kivéve a szerelés pontban.

Az instrukciók beállításai külön kezelendők. Így a csapatod képes lehet három teljesen különböző taktikába is tökéletesen beleszokni. Így egy már begyakoroltatott felállást kombinálhatsz egy ugyancsak begyakorolt szélesség vagy tempó beállítással.

A három begyakorolt taktikában használt beállításokhoz a játékosok 100%-osan hozzá lesznek szokva. Ha az egyik ilyenben egy kicsit változtatsz az összeszokottság csökkenni fog, ha jobban változtatsz, szignifikánsabb lesz a változás. De amennyiben a csúszka közeledik egy másik taktikában használt beállításodhoz, rögtön el kezd nőni az összeszokottság, egészen addig, amíg el nem éri ugyan azt a szintet, ahogyan a másik taktikában alkalmazva van. A tempó és a szélesség csúszkákat úgy állítsd, ahogy használni szeretnéd vagy nagyon hasonlóan, ahogyan variálni szeretnéd őket, de ne nagyon különbözzenek egymástól. Jegyezd meg, ha változtatni szeretnéd a taktikádat a meccsek előtt, jobb, ha azt közvetlenül előtte teszed meg, így a mérkőzést követően visszaáll az alap taktikádra.

A passz stílus, a kreatív szabadság és a letámadás esetén három beállítás használható. Ha mindegyik változat használva van különböző begyakorlott taktikában, akkor nyugodtan változtathatsz anélkül, hogy hatással lenne az összeszokottságra.

Fókusz

Kiválaszthatod, hogy csapatod mire fókuszáljon a meccsek előtt. Csapatmunka, védekező helyezkedés, támadó mozgás, védekező pontrúgások, vagy támadó pontrúgások között választhatsz ebben az esetben.

Ezt alkalmazva ideiglenesen növekednek a játékosok tulajdonságai a kiválasztott fókusznak megfelelően, a csapatmunka kivételével, amely a csapat illeszkedésre van hatással. Ha jobban illeszkednek a játékosaid, jobban megértik egymást, és a teljesítmény is javulni fog, és magasabb morállal is fognak rendelkezni a játékosok. Azt hogy jelenleg mennyire illeszkednek a játékosaid meg tudod nézni a „Team Talk Feedback” oldalon az asszisztens jelentésénél.

Előszezonban

Annak ellenére, hogy lelassítja a taktika megtanulását a játékosaidnál, fontos hogy a csapatösszhangra hangsúlyt fektess, így növelve a csapat összeszokottságot, legfőképp ha sok az új igazolás.

Szezon közben

Ezek után, hagyhatod a „Teamwork”-öt alapbeállításképp az egész szezonra, minél tovább van így, annál jobban összeszoknak a játékosaid. Ennek ellenére, ha úgy szeretnéd, rövidebb távon választhatsz másik területet, amelyre fókuszálsz, javítva az esélyeidet meccsről meccsre, miközben általános edzésnek a „Team Cohesion”-t állítasz be. „Teamwork”-öt lehet alapbeállításképp is alkalmazni, ilyenkor a fontos meccseknél,  kiválaszthatod a legördülő menüből mit szeretnél edzetni.

Az hogy ezen kívül még mire kell fókuszálni azt az éppen aktuális ellenfeled erősségei illetve gyengeségei határozzák meg. Például ha egy erősebb csapat ellen lesz meccsed, akkor a védekezést kel gyakorolni, amennyiben te vagy az erősebb egyértelmű, hogy a támadást erőlteted, ugyanígy a védekező pontrúgásokra kell hangsúlyt fektetni, ha sok olyan gólja van a másik csapatnak, de ha gyengébbek benne akkor a támadó rögzített helyzeteket kell edzeni. A csapatok rögzített helyzetekből szerzett góljait megnézheted a „Team Stats” ablakban, vagy a „Goal Analysis” részben a csapat értékelésnél.

Pihenő napok

Megengedhetsz a játékosaidnak pihenőnapokat a meccsek előtt illetve után, ha kipipálod a megfelelő helyeken. Arra figyelj, hogy a meccs előtti pihenő nap nem közvetlenül a mérkőzés előtti napot jelenti, hanem a meccsre való felkészülési időszak előtti napot.

Előszezonban

A felkészülési időszakban nem ajánlatos pihenőnapokat beiktatni, mert ezzel is csökken az erőnléti felkészítésre fordítható idő, így csökken az állóképesség is. Arra is különösen figyelj, hogy egy héten ne játszatok két felkészülési meccsnél többet, mert ez is csökkenti az edzésre fordítható időt. A heti kettő pont ideális, mivel elegendő meccs tapasztalatot szereznek a játékosaid, de elég idejük lesz regenerálódni, és elkerülni azt, hogy túl fáradttá váljanak.

Szezon közben

Általánosságban fontosak a pihenőnapok, mert játékosaid így nyerhetik vissza a kondíciójukat a meccseket követően, illetve kipihentebben kezdhetik el a mérkőzést. Ez csökkenti az esélyét annak, hogy kifáradjanak a játékosaid, hogy lesérüljenek a meccseken, vagy, hogy kimerültté váljanak a szezon végére.

Ennek ellenére, ha nagyon zsúfolt a programod, jó, ha korlátozod a pihenőnapok számát. Például ha csak két nap van a meccsek között, és te engedélyeztél egy pihenőnapot a meccsek előtt és után is, akkor ez azt jelenti, hogy a játékosoknak két pihenőnapja lesz egymás után (ha viszont 20% vagy több a meccs felkészülésre szánt idő, akkor a második pihenőnapot elhagyják az edzés miatt). Ugyanígy, ha három napod van két meccs között, megint két pihenőnapod lenne egymást követően, ha 30%-nál kevesebb időt fordítasz a felkészülésre. Ezek elkerülése érdekében, engedélyezz csupán egy pihenőnapot a meccsek előtt vagy után, vagy addig növeld a meccs felkészülést, amíg egy pihenőnap nem lesz figyelmen kívül hagyva.

Tartalék és U-18-as csapat

A tartalék és az U-18-as csapatodnak is megvan a különálló edzése, amelyet ugyanúgy be tudsz állítani.  Ennek a két csapatnak, nem kifizetődő 10%-nál magasabbra állítani a „Scheduling” csúszkát, mert jobb ha kiaknázod az általános edzés hosszútávon nyújtotta pozitívumait. Arra figyelj oda, hogy mindkét csapat ugyanazt a taktikát alkalmazza mint az első csapatod, így ha bármelyik játékos felkerül, megfelelő összeszokottsággal fog rendelkezni. Ezt beállíthatod a „Staff Responsibilities” oldalon a megfelelő rubrikák kipipálásával.

Comments

comments

About Huni

2 hozzászólás

  1. Üdv!
    Köszönjük szépen a cikkekben megjelenő nagyon sok hasznos információt! Remélem folytatjátok és az Fm 14-ről is mihamarabb olvashatunk hasonló cikkeket! Ha esetleg lehetne egy kérésem…
    Érdekelne, hogy mely posztokhoz mely mozgásokat lenne érdemes betanítani a játékosoknak! Biztosan nem vagyok egyedül a kíváncsiságommal…
    További jó munkát!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Scroll To Top
shared on wplocker.com